دسته‌بندی نشده

معرفی پارچه لنین

آیا تاکنون این سوال برایتان پیش آمده است که مومیای از چه جنس پارچه ای است؟ یااینکه آیا پارچه ای وجوددارد که چندین سال یاحتی چنددهه دوام داشته باشد وگذرزمان یا شستشو از زیبایی آن نکاهد درادامه به تمام این سوال ها پاسخ خواهیم  داد : درکمدهای تمام انسان هاحداقل یک تکه لباس ازجنس لینن (لنین)موجوداست حال میخواهیم بدانیم لینن یاهمان لنین چه نوع پارچه ای است

پارچه لینن (لنین)

پارچه لینن (Linen) یا الیاف کتان که گاهی به اشتباه پارچه لِنین تلفظ میشود ریشه در واژه لاتین ((لینوم)) (linum) و واژه یونانی (لینون) به معنای بذرکتان دارد لینن جزوی از قدیمی ترین پارچه های جهان به شمار می رود که بالغ بر ده هزارسال قدمت دارد.

سرچشمه پیدایش پارچه لنین

استفاده از الیاف کتان برای تولید پارچه را نمیتوان به یک دهه و دو دهه یا یک قرن و دوقرن خلاصه و یا محدودکرد.نه تنها این پارچه محدود به یکی دو قرن نیست بلکه قدمت آن به اندازه قدمت مومیایی های مصرباستان است. اوایل پیدایش این پارچه درمصرباستان بود وبه رنگ سفید نیز تولید می شد که باگذر زمان و رفته رفته به کشورهای مختلفی راه پیداکرد و در رنگ های مختلف تولید و استفاده شد.در اوایل قرن نوزدهم این پارچه تقریبا به تمام کشورها راه پیداکرد و به یکی ازپرکاربردترین و پرمصرف ترین پارچه ها درسراسر دنیا تبدیل شده بود.باکیفیت ترین پارچه لنین در ایرلند ، ایتالیا و بلژیک تولید میشود این پارچه درهند و دیگر کشورهای اروپایی نیز تولید میشود.تولید انبوه لنین عمدتا دراروپای شرقی و چین صورت میگیرد.

در واقع میتوان گفت پارچه لینن یک هدیه ویژه ازطرف طبیعت است که نه تنهابسیار زیاد و بادوام است بلکه جزء الیاف سازگار با محیط زیست نیزمیباشد.

 کاربرد پارچه لنین

لنین،پارچه ای بادوام و پرمصرف است که در زمینه های مختلف از آن استفاده میشود.جالب است که بدانید از گذشته تا به امروز الگوی مصرف پارچه لنین بسیار تغییر کرده است.در دهه ۱۹۷۰ پنج درصد ازپارچه های لنین درصنعت مد استفاده می شدند و بقیه آن برای تولید لوازم خانه به کار میرفتند اما هم اکنون هفتاد درصد ازپارچه های لنین درصنعت مد استفاده میشود.ازاین پارچه طبیعی برای تولید انواع لباس زنانه، مردانه و انواع لوازم منزل مانند:رومیزی،روبالشتی یاحتی تولید اسکناس استفاده میشود.سال های اول تولید و پیدایش پارچه لنین که تازه وارد اروپا شده بود از آن برای تولید انواع لباس های نظامی استفاده می شد. و همچنین ازآنجایی که پارچه لنین ضدحساسیت و ضدباکتریال است ازآن برای بستن انواع زخم نیز استفاده میشود.

ویژگی های پارچه لینن

الیاف پارچه لنین کشی نیست به همین خاطر اگر این لباس رابه شکل طولانی مدت تا کنید ظاهرش به هم میریزد برای مثال:نباید اجازه دهید یقه لباس یا کت لینن شما تحت فشار قراربگیرد چرا که ممکن است الیافش بشکند لنین یک پارچه بسیارخنک است که هوا را به راحتی ازخود عبور میدهد،بسیار بادوام است و در مقایسه با پارچه های پنبه ای و ابریشمی بسیار درخشان تر و زیباتر است یکی ازخصوصیات منحصربه فرد این پارچه لطافت و نرمی آن است که حتی پس از چندین بار شستشو و استفاده، نرم ولطیف تر میشود.به دلیل جنس خوب و سازگاری اش به خوبی رنگ های مختلف را میپذیرد و رنگ های خاص و چشم گیری از آن در بازار موجود است.به سرعت رنگ را میپذیرد و به ندرت پیش می آید که رنگ پس دهد.این جنس پارچه در دسته پارچه های مناسب برای تابستان نیزمی باشد و به خاطرسبک ولطیف بودن، پوست شما در لباسی که ازجنس لنین باشد به راحتی نفس میکشد.

  • این پارچه پرز نمیدهد و کرک نمیشود و از بافت مستحکم و مقاوم برخوردار است به قدری که استحکام لیف آن از پنبه هم بیشتر است.
  • این پارچه نگهداری وشستشوی راحتی دارد.
  • هرچقدر بیشتر استفاده میشود زیبایی  و درخشش بیشتر میشود.
  • ازاین پارچه به دلیل جنس بسیارخوب آن برای دوخت شومیز، پیراهن و مانتو بسیاراستفاده میشود.
  • نکته حائزاهمیت اینکه لنین از دسته الیاف طبیعی است و ساختار گیاهی دارد،پس محصولات تولید شده از آن کمتر ایجاد حساسیت میکنند.

راهنمای شست و شو لباسهای لینن

برای شستشوی لباسها با جنس پارچه لینن ، لباس های لینن رنگی را از مشکی ها و سفیدها جدا کنیدو جدا شستشو کنید.برای آسیب نرسیدن به لباس حتما از مواد شوینده ملایم استفاده کنید .شستشو را با آب ولرم 30 درجه سانتی گراد و زمان بسیار کم انجام دهید .از ماندن لباس در آب برای مدت زمان طولانی خودداری کنید . دماهای بالاتر و یا پایینتر باعث آسیب به الیاف پارچه و بیشتر چروک شدن لباس و یا آبرفت بیش از حد معمول در پارچه میشود و پارچه را تا 20 درصد تضعیف میکنند.از سیکل ملایم ماشین استفاده کند و بیش از حد شستشو و خشک کن ماشین را روی دور تند قرار ندهید.به هیچ عنوان از سفید کننده استفاده نکنید. از فشار زیاد به لباس و یا به اصطلاح چلاندن لباس خودداری کنید.لباسهایی با جنس لینن را هم می توان با دست و هم با ماشین لباسشویی شستشو کرد.
در صورت رعایت موارد فوق هیچ گونه آسیبی به بافت پارچه و لایی لباس نخواهد رسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *